Sunday 15 May 2011

mcm ni ka kalu aku 150 kilogram ?

Akhir ni asyik keluar brita pasai gemuk/obesiti dan berat badan besaq. Aku pun dah naik muak baca. tp kalu ikot btoi2 la,mmg pun la skrg nih ramai bdak budak yang badan besaq,masa aku p amik adik aku kat skola dia pun ada jgk kawan2 dia badan besaq,keluaq pekan pun nampak bdak2 badan besaq even kawan aku pun badan besaq,(lagi elok ya guna 'yg besaq' sbb lebih sopan dan menjaga hati). Hakikatnya depa tu makan cukup baguih la,itu tanda mak bapak depa bg depa makan cukup. Tapi (dah 2 kali 'tapi'), baguih ka badan besaq nih walaupun bg kita bdak2 kecik ni gemuk/montel nih comel? jawapannya ialah tak baguih/not good. nak tau pasaipa? nih aku ada list, aku sekadar nak igtkan diri aku yang kadang kadang berat turun dan naik mcm main wau.

Yang: 1 : Susah nak Bergerak. Ya susah nk bergerak! Bayangkan sorg perempuan kena ragut,jatuh tgh jalan,lori mai kot depan,so lori tu tak sengaja telah men~!@#$%^ prempuan tersebut ? Masalahnya bukan dengan men!@#$% akan keluar lemak lemak berlebihan TAPI tak ka kesian laki dia atau makbapak dia kena buat kenduri arwah dan sebagainya,sadis. Dan ini utk budak sekolah tk kiralah rendah ka tinggi ka mahupun tadika, kat sekolah msti tetiap tahun ada merentas desa kan? paling koman pun merentas desa, jadi dari mata aku,selalu golongan yang dok terhangat di paper skrg nih akan dapat number 227/ 349/ 413 dalam kategori mereka,waaaa nice kann,yeah!

Yang  2 :  Kepelbagaian Nama. Ha,tk dpt tngkap lagi? nih dia nak gtau,time skola dulu msti ada kan kwn2 bdn besaq kan. okay cuba masuk dalam pandangan mata aku skrg, kawan kwn ampa dok ejek si dia (yang melebihi B.M.I sepatutnya),pnggil dia dgn kepelbagaian gelaran yang tk enak dan bagi ampa cute la sangaaattttttt. contoh nya sumo, hippo/badak, debab, topuii, beruang, buncit, boroi atau kadang kdg yg lagi kesian kepala kecik, tet*k labuh. haha ha ha ha! apa gelak glk? ampa igt lawak? kesiannn woooo. (walaupun aku dok ejek adik aku jgk)

Yang  3 :  Datang Penyakit. Yang nih semua org dah sedia umum bila badan dah besaq semua penyakit suka berhimpit. boleh kata penyakit yang famous 80% akan datang bila macam 'tu'. antara yang boleh aku list ialah tekanan darah tinggi, sakit jantung, diabetis, sakit hati(kwn dok ejek), sengal (buku lali,lutut) dan lain lain

So, i've list 3 main point, kalu ampa ada lebih ka itu bguih la, baguih untuk nasihat kawan kwn ampa kalu tak akan jadi macam atas nih. skrg ni pun Kerajaan malaysia dok bising/kecoh sampai kan kantin kat seluruh Malaysia dilarang menjual nasi lemak, makanan berproses contoh sosej/ngget, chocolate dan celedis cekedis. kononya nasi lemak tu ada santan,santan tu kolestrol,bila hari2 makan nasi lemak ada santan maka jadi gemuk. yaka? kesian kantin jgk kenaaa. tapikan,aku nak tambah sikit sbb apa rakyat malaysia is going to be fat. here it is :
 1) budaya melepak kat kedai mamak
disebabkan melepak,sejam lepak roti canai double kuah banjir,2 jam lepak tambah plak tosay sbb tringin     tgk kwn makn minum plak teh tarik gelaih besaq.

2) menonton tv smbil ditemani
makanan ringan contoh pringles,mr potato, french fries, ayam goreng, ayaq plak jgn ckp,paling kurang coke,ada yang kaya sket mcd/pizza/kfc dan lain makanan ringan.

3) kurang aktiviti
mksud aku kurng aktiviti kat luaq rumah, dok reja mengadap laptop,main fb,tgk youtube,layan movie(aku tergolong),main game,xbox,ps3,mcm 2 la ps. Mcm mana tk besaq,dok terperap dlm rumah ja,kalu terperp dlm rumah ada mesin lari yg amy mastura dok lari pakai racing suit tu tkpa jgk, (jgn la jadi mcm bodoh iklan tu,nk lari pakai helmet)

Ha,itu suma pndapat aku,ermmm,sebnarnya aku tulis sbb obesity nih sebab aku kena buat assignment sbb tu la,assignment aku berkenaan tntng obesity,so alang alang aku buat assngmnt boleh tulis blog skali, ha,untuk kali nih itu ja lah kot. Assalamualaikum!


2 comments: